Betalsätt för E-handel

För dig som säljer en tjänst eller produkt online så är det av högsta grad viktigt att kolla vilka betalsätt du erbjuder dina kunder. Idag kan man ha kunder från många olika länder, med olika förutsättningar och betalförmåga vilket gör att man bör erbjuda en stor variation av betalsätt. Här nedan listar vi och försöker hjälpa dig att hitta det bästa för dig. Vi rekommenderar att man som e-handlare kollar på en helhetslösning (mer om det längre ned) där man får hjälp med alla olika betalningar, som t ex kortbetalning, direktbetalning och faktura.

Kortbetalning

Detta betalsätt är ett av de vanligaste världen över och kritiskt för att driva en e-handel idag. Betalsättet fungerar på så sätt att kund för in sina siffror från sitt kreditkort direkt via din hemsida, vilket oftast kräver att man iallafall vid betalning befinner sig i en så kallad ”säker miljö” (enkelt förklarat: https istället för http). Denna säkerhetsaspekt visar för kund att ert företag kan identifieras. Om man bestämmer sig för att använda en helhetslösning får man oftast hjälp med detta.

Faktura

Vid handel på internet så finns det många kunder som väljer att använda faktura, kanske främst på grund av att betalning görs i efterhand vilket gör att man först kan få testa produkten innan man i själva verket betalar. Normalt så har du 10 eller 30 dagar att få din betalning som företag, det bestämmer du oftast själv. Det finns ett antal fakturatjänster idag, varav den vanligaste är Klarna faktura. Använder du en helhetstjänst får du hjälp med att sätta upp faktura.

Direktbetalning

Detta betalsätt blir allt vanligare, och här kan kunden betala direkt från ett valt bankkonto. För att en direktbetalning ska kunna göras måste ditt företag ha ett bankkonto på samma bank som kunden ska betala ifrån. Företag som erbjuder helhetslösningar kan oftast hjälpa dig att motta direktbetalningar från flera olika banker.

Postförskott

För dig som använder Posten för att leverera varor inom Sverige så kan du erbjuda postförskott – en betallösning som gör att kunden betalar när denne hämtar ut varan hos posten. Oftast innefattar postförskott en extra kostnad för säljare vilket gör att man brukar ta en mindre summa i ersättning för detta från kund.

Helhetslösningar

Du som företagare behöver för att kunna ta emot kortbetalningar teckna avtal med ett företag som erbjuder kortinlösen samt med en betalväxel (i gemene mun kallad PSP, Payment Services Provider). För att kunna erbjuda direktbetalning via kunds internetbank behöver du ytterligare avtal. Likaså för faktura. Självfallet är detta någonting som många företag försöker hitta lösningar på för dig, och dessa erbjuder sk. helhetslösningar där du bara behöver teckna avtal med en samarbetspartner. Exempel på sådana företag är PayEx, PayPal, DIBS, Adyen, Payson, Klarna.